Zástupcovia ZAP upozornili, že automobilový priemysel čelí mnohým
výzvam, nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Automobilový trh
zaznamenal pokles výroby a registrácií kvôli klesajúcemu dopytu, v
súčasnosti hrozí zavedenie ciel zo strany USA a Číny. Problematickou sa
podľa zväzu javí aj nedostatočne vybudovaná nabíjacia infraštruktúra. Na
úrovni Európskej únie neexistuje jednotná stratégia pre rozvoj
priemyslu, zvyšuje sa inflácia a náklady na jej kompenzáciu, ceny
energií pre priemysel sú vysoké, sebestačnosť v oblasti surovín a
polovodičov je nedostatočná, špecifikoval ZAP.
"Všetky tieto faktory negatívne ovplyvňujú aj konkurencieschopnosť a
rozvoj nášho priemyslu, vrátane automobilového. O to viac potrebujeme
konštruktívny dialóg s vládou a riešenie našich požiadaviek,"
apeluje Matušek. Pre udržanie transformácie výroby na elektromobilitu je
podľa zväzu nevyhnutné vytvoriť zo strany štátu rámcové podmienky pre
investorov s jasnou a stabilizovanou zahraničnopolitickou orientáciou.
Druhou prioritou pre automobilový priemysel je zabrániť ďalšiemu rastu
nákladov na výrobu, zdôraznil ZAP.
Väčšina požiadaviek zväzu na podporu automobilového sektora ostala podľa Matušeka v minulom roku bez odpovede zo strany vlády. "Potrebujeme
naštartovať dialóg s vládou a začať veľmi vážne hľadať riešenia v rámci
priorít automobilového priemyslu, keďže vo všetkých spomínaných
oblastiach sme v porovnaní so susednými krajinami najmenej atraktívni," skonštatoval. Zväz upriamil pozornosť aj na fakt, že Slovensko taktiež zaostáva v rozvoji elektromobility.
Na Slovensku sa elektrické vozidlá nepredávajú a aj napriek tomu vláda
podľa ZAP nezvažuje ich podporu, ale práve naopak, prostriedky z výziev a
fondov určených pre rozvoj elektromobility je zložité čerpať. "Pre
krajinu, ktorá je na prvom mieste v počte vyrobených áut, je posledné
miesto v registráciách automobilov s najnovšími technológiami nedôstojné," dodal Matušek.